MeMo Rakyat @ Yb Jawab !!!

MeMo(1) : Suruhanjaya DiRaja wajar di tubuhkan bagi menyiasat secara menyeluruhan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ)…..kontraktor utama Kuala DImensi sdn.bhd. (KDSB) di lapurkan membuat tuntutan palsu antara RM500juta hingga RM 1 billion….siapakah di sebalik KDSB…heret semua yang terlibat kemuka pengadilan… ???

MeMo(2) : SPRM merajuk tidak mahu menyiasat kes-kes melibatkan orang-orang politik...MB selangor pula mengarahkan SPRM membuat siasatan hanya pada waktu pejabat....Kes-kes orang politik di kira ber “Profile Tinggi”...... kalau cakap tak serupa bikin masakan rasuah boleh diperangi hingga ke akar umbi....???

Memo (3) : Plus Expressways untung RM765.2 juta dalam tempoh 6 bulan pertama 2009 dan jumlah pendapatan 6 bulan mencecah RM1.51 billion.....waw terkejut juga saya dengan keuntungan yang begitu banyak...namun kadar tol naik dan terus naik ....????

MeMo(4) : Siasat PAC mendapati kerugian berbilion wang rakyat untuk projek Zon Bebas Pelabuhan Klang dan Landasan Berkembar adalah kerana Modus Operandi yang sama iaitu 'Kelemahan Pengurusan" .... "Kelemahan Pengurusan" itu sebenarnya "Kecekapan Memanipulasi" pihak-pihak tertentu ??? Apa pula pendapat tuan-puan ..???

MeMo(5) : Berlaku adil dan saksamalah kepada semua rakyat...tak kira dari parti lawan maupun parti sendiri...yang miskin tetap dibela, yang susah pasti dibantu... rakyat keseluruhan didahulukan dan bukannya kroni dan pengikut sendiri saja yang di utamakan....!!!

MeMo(6) : Agak sukar juga untuk saya mengelak dari sembang politik masa berkunjung kerumah kekawan masa musim raya….rata-rata mereka suka membangkitkan isu royalti minyak untuk Kelantan…kenapa kerajaan persekutuan tak selesaikan hak rakyat Kelantan…kenapa Kelantan di anak tirikan ???

MeMo(7) : Meskipun BPR telah dijadikan suruhanjaya dan dipanggil SPRM, namun ianya masih gagal mengubah persepsi rakyat … survey oleh GCB-Global Corruption Barometer mendapati 70% rakyat merasakan kerajaan tidak begitu bersungguh-sungguh untuk menghapuskan rasuah … misalnya isu PKFZ yang melibatkan tokoh politik, pegawai tinggi kerajaan serta ahli perniagaan nampaknya di tangani secara lewa sahaja…???

MeMo(8) : Rakyat minta SPR supaya lebih telus dalam mengendalikan undi pos…di fahamkan di DUN Bagan Pinang terdapat 4606 undi pos berbanding 13,664 orang yang layak mengundi…ini kira-kira 33.7%, kadar peratusan yang cukup tinggi dan mampu mencorakkan keputusan pemilihan ???

MeMo(9) : Rakyat kelate cukup bertuah, tak dapat Royalti dapat wang Ehsan..JPP banyak bawa masuk dana pembangunan..dari kemubu sampai semerak >KADA yang jaga, dari Gua Musang sampai Ke Krai>KESEDAR yang kawal…Tumpat ke Songkla> Petronas kerjasama gan Thailand… makanya kerajaan Pas pula jaga/perentah tak sampai ¼ dari negeri kelate….!!!

MeMo(10) :DS Najib dan beberapa orang pemimpin kanan kerajaan sering kali berucap dalam bahasa English dalam majlis-majli yang di hadhiri kaum india khususnya... mengapa ya... orang india tak faham bahasa melayu ke ???

No comments: