LEDAKAN MEDIA SOSIAL

KONVENSYEN MEDIA SOSIAL 1 MALAYSIA
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telahpun melancarkan Konvensyen Media Sosial 1Malaysia menerusi tablet iPad di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur pada 20 Nov 2011. Khabarkan sekitar 2000 orang yang hadir. Mereka yang hadir berpeluang mendapat hadiah cabutan bertuah seperti IPAD2, Blackberry Torch, Samsung Tab 10.1 dan iPhone4.

Perdana Menteri dalam ucapannya menekankan betapa pentingnya maklumat yang betul dan tepat disalurkan kepada rakyat melalui media baru ini, yang dikenalpasti sebagai medium utama golongan muda untuk berkomunikasi. Ia sekaligus dapat mengimbangi maklumat-maklumat berbentuk persepsi atau fitnah dari pihak-pihak tertentu, yang bertujuan untuk memecahbelahkan keharmonian rakyat Malaysia. Di program yang sama juga, YAB Perdana Menteri telah melancarkan Kelab Sukarelawan Media Sosial 1 Malaysia.

Konvensyen ini adalah bukti betapa kerajaan memandang serius media baru seperti blog, facebook, twitter dan sebagainya. Ia juga satu pengiktirafan kerajaan kepada semua pengamal media berkenaan. Konvensyen ini dianjurkan dalam beberapa segmen, iaitu soal jawab bersama panel jemputan, dan juga pembentangan resolusi serta pandangan dari golongan-golongan muda yang mewakili pertubuhan dan kumpulan media baru dari serata pelusuk negara.
Perdana Menteri juga menyifatkan ahli-ahli social media yang menghadiri konvensyen itu sebagai bala tentera ghaib yang memikul amanah bagi membuat dan menampis pelbagai serangan dialam maya menjelang PU13 nanti.

APA ITU SOSIAL MEDIA ?

Apa itu social Media ? Sosial Media adalah merujuk kepada penggunaan teknologi alat muda alih yang berasaskan website dan internet sebagai alat komunikasi secara berinteraktif. Kini Media social mengambil bahagian di pelbagai tempat seperti di Forum Internet, Weblogs, Socialblogs, Microblogging, Wikis, Podcasts, Video dan social bookmarking. Mengikut Andreas Kaplan dan Micheal Haenlein, terdapat 6 kategori media social iaitu : (1) Laman Jaringan Social seperti FaceBook (2) Kandungan Komuniti seperti YouTube (3) Blogs dan Microblog seperti Twitter (4) Projek Usahasama seperti Wikipedia (5) Permainan Dunia Maya seperti World of Warcraft dan (6) Sosial Dunia Maya seperti Second Life.

KERAJAAN BEReLETRONIK
Sosial Media di Malaysia juga telah turut berkembang sejajar dengan dasar kerajaan bereletronik. Berikutan dengan itu 10 kementerian telah mewujudkan Laman Sesawang, website masing-masing. Manakala 4 kementerian itu juga telah membuka akaun facebook, Twitter dan blogspot disamping website.

MEDIA SOSIAL BUKANLAH KEWARTAWANAN SEBENAR
Prof Madya dari School of Media and Public Affairs, George Washington University, Janet E. Steele, berkata Media Sosial bukanlah kewartawanan sebenar kerana berita dan maklumat daripada media sosial bukanlah fakta kukuh yang disemak serta ditapis oleh editor berbanding amalan standard oleh media tradisional.

"Kewartawanan sebenar melibatkan suatu sistem pengesahan dan mesti mematuhi stardard profesional yang tinggi. Oleh itu, laporan berita oleh wartawan mesti disemak dengan teliti oleh editor sebelum disiarkan, berbeza dengan media baru yang tidak memerlukan sebarang pengawasan," kata beliau kepada pemberita di Universiti Malaya (UM,) di sini, hari ini. Terdahulu, beliau menyampaikan syarahan bertajuk ''Keadilan dan Kewartawanan: Islam dan Nilai-nilai Kewartawanan di Malaysia dan Indonesia'' di Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial universiti berkenaan. Kira-kira 50 pelajar pasca-siswazah dari UM dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) menghadiri majlis syarahan itu. Steele, yang fasih berbahasa Indonesia, menulis dalam ruangan mingguan "E-Mail from America" bagi akhbar Surya Daily di Surabaya, Jawa Timur, Indonesia. Steele, seorang tokoh terkenal di kalangan media Malaysia dan Indonesia, berkata media tradisional iaitu media cetak dan elektronik, berdepan pelbagai cabaran dalam persaingan dengan media baru, yang digunakan secara meluas di seluruh dunia.

Beliau juga berkata semua pengamal media seharusnya mengamalkan sembilan elemen universal dalam kewartawanan yang baik.
"Sembilan prinsip kewartawanan yang baik terdiri daripada tanggungjawab untuk menyatakan kebenaran; kesetiaan kepada warganya; disiplin dalam penentusahan; mengekalkan semangat dan minda yang bebas; bertindak sebagai pemantau kuasa yang bebas; serta menyediakan forum bagi kritikan dan kompromi awam.
"Mesti berusaha untuk menjadikan perkara yang penting supaya menarik dan relevan; mesti memastikan berita yang komprehensif dan mencukupi; dan mesti dibenarkan untuk menggunakan kebijaksanaan sendiri turut terkandung dalam prinsip kewartawan," katanya.

Steele berkata wartawan Muslim di Malaysia dan Indonesia mungkin tidak terdorong oleh matlamat kebebasan, namun mereka memahami pentingnya untuk menyatakan apa yang benar kepada kalangan yang berkuasa dan menghentikan perkara yang salah menerusi perkataan yang mereka gunakan. -- BERNAMA

SOSIAL MEDIA SEBAGAI LUBUK EMAS

Para Internet marketing pula melihat Sosial Media sebagai lubuk emas di mana kita sebagai pengguna facebook, youtube, blog, twitter dan sebagainya boleh menjana pendapatan harian. Mengikut Pakar Perniagaan Internet, Irfan Khairi, terdapat 66 strategi pemasaran sosial yang yang boleh kita gunakan dalam teknik dan strategi menjana pendapatan dari Internet. Diantaranya ialah :
 Anda yang memiliki apa sahaja perniagaan dan ingin menambahkan keuntungan perniagaan anda menggunakan kaedah mudah, murah dan juga percuma melalui laman web sosial
 Anda yang menjalankan apa sahaja perkhidmatan dan ingin menggandakan prospek dan pelanggan anda menggunakan strategi pemasaran sosial yang amat efektif
 Anda yang belum memulakan apa pun perniagaan dan ingin pelajari cara anda boleh menggunakan laman web sosial dalam menjana pendapatan
 Cara memulakan perniagaan apa sahaja melalui Facebook tanpa sebarang modal
 ketahui cara menjana pendapatan menggunakan Facebook- laman web sosial utama di dunia
 pelajari cara menambahkan lagi pengikut dan penyokong setia anda di Facebook dari 0 sehingga 1000 dalam masa hanya 14 hari
 cara membina jenama apa sahaja perniagaan anda menggunakan laman sosial
 cara menjana pendapatan melalui video di youtube tanpa sebarang modal
 Membina keyakinan dan kredibiliti perniagaan anda
 Memilih media sosial yang terbaik untuk apa sahaja perniagaan anda
 Mengukur keberkesanan kempen media sosial anda
 Pengiklanan menggunakan media sosial yang jauh lebih murah dan lebih efektif berbanding ikan di TV, Akhbar dan Radio
 Cara menghasilkan sesuatu berbentuk 'viral' dan tersebar secara meluas dan percuma
 Ketahui tools yang paling berkesan dalam membina komuniti untuk perniagaan anda di Internet
 Ketahui teknik yang tidak efektif dan mungkin akan menjatuhkan kredibiliti dan kepercayaan perniagaan anda - seperti tagging! dan tahu cara yang jauh lebih efektif.
 Bagaimana twitter boleh menggandakan prospek dan pelanggan anda
 Strategi menarik perhatian orang ramai tentang perniagaan anda menggunakan Internet dan media sosial
 Cara membina dan menciptakan permintaan untuk apa sahaja perniagaan yang anda jalankan
 Cara menggandakan keuntungan dan mengurangkan kos perniagaan anda
 Menyasarkan prospek dan pelanggan dengan lebih tepat pada kos minima
 Membina hubungan dan kepercayaan anda dan bakal pelanggan
 Bagaimana menggunakan media sosial untuk membawa laman web anda di muka surat pertama enjin pencari
 Jejak dan ketahui teknik dan strategi pesaing anda menggunakan media sosial
 Cara membina penyokong yang SETIA - bukan penyokong yang biasa-biasa sahaja.
 Menggunakan laman sosial untuk menambah nilaikan perniagaan anda
 Menjana pendapatan walaupun tidak mempunyai perniagaan
 Memulakan perniagaan melalui media sosial tanpa sebarang modal
 Menggunakan media sosial untuk memperbaiki produk dan perniagaan anda
 ... dan banyak lagi!

1 comment:

shidine didine rahman said...

A very good article...
tqvm